Gyerekkorom autós sztorijai


#1 - Én és a T4-es 

Egy nyári reggel volt , jókedvűen ébredtem reggel, tudtam mire számítsak a papához indultunk füvet nyírni. Egy kiadós reggeli után , útnak indultunk egy faluba tartottunk amely Mosonmagyaróvár és Győr között található, ez volt Mecsér. Édesapám gyerekkorának színhelye, rengeteget jártam itt és bármikor futottunk is be, a kiskori történetek nem maradhattak ki. Meglátogattuk a papát majd nekifeküdtünk a munkának, erős kifejezés, hogy 6 évesen "dolgoztam" inkább azt mondanám ott voltam mint passzív segítő. Természetesen, ha volt valami amiben tudtam segíteni megtettem. Hát a tolatás ugyebár egy dobozos T4-essel amelynek nincs hátsó ablaka , nem épp a legegyszerűbb dolog egy olyan kertbe ahol gyakorlatilag gyalog alig lehet elférni ,mert mindenhol fa gaz vagy valami rejtett "ajándék" található. Hát így esett meg az, hogy tolatóradar híján (jelzem írtunk vagy 2003-at ahol még nagyon nem volt gyakori az ilyen, főképp céges kocsiban) a kis Bálintka lett odaállítva "Szólj ha közel vagyok valamihez nem akarom összetörni a kocsit" - Hát igen na ez az ami nem, jött össze. Apa tolatott én meg annyira elvoltam azzal hogy nehogy valami kicsi "izének" menjen neki hogy mikor a kocsi gyönyörűen felcsüccsent a fára akkor ordítottam el magam "Héé nekimész" - Na természetesen itt jött a lecseszés,de sebaj csak egy hátsó ajtó bánta. Hát így lett horpadt az akkori családi kocsi csomagtérajtója, ezzel a T4-essel nőttem fel, elmesélem mitől került a kazettás rádióba 2 forintos, és azt is, hogy milyen volt az első karácsony vele amire emlékszem.   


Karácsony autós szemmel

#2

Itt a tél, a 2000-res évek elején járunk talán 2002 táján. Alig voltam 4-5 éves, mint minden gyerek vártam a karácsonyt, eljött a szenteste. Mint minden rendes gyereket ebben az időszakban valahova le kell passzolni, hogy a Jézuska megjöhessen. Ez mind szép és jó, de fontos tudni én már akkor sem voltam normális, természetesen sétálni nem voltam hajlandó viszont imádtam kocsikázni . Hát bepattantunk apával a T4-esbe (sztori a sztoriban : Az általános iskola második osztályáig nem véletlenül csak T4-es néven futott a családik kocsi képtelen voltam kimondani ,hogy Transporter) bevettük a várost, azt hiszem senkit nem lep meg ha azt mondom sehol nem volt egy árva lélek sem az utcákon. Ugyan ki másnak jutna eszébe pont szenteste furikázni? Na de egy bő órás kocsikázást követően valami alibivel hazaindultunk. Anya már azzal fogadott minket, hogy hallott valamit, hát igen megérkezett. Újabb sztori a sztoriban eset: Ebben az évben a Jézuska hozott nekem egy lendkerekes (A lendkerék vagy lendítőkerék egy forgó tárcsa, melyet kinetikus energia tárolására használnak. - Kiskori szavaimmal élve ellököd és nem igazi mert nem áll meg.) kisautót, tudni kell hogy ha valamit utáltam akkor az a lendkerekes kisautó volt. Ugyanis nem hasonlított az igazira, így hát szenteste futottam a csavarhúzóimért és azonnal szedtem is szét, finoman kipiszkáltam az egyik fogaskereket ezzel leválasztva a lendkerék részt. Az összes ilyen kisautómat szétszedtem. Természetesen megesett az is hogy volt kicsit összetettebb autóm, amit szintén szétszedtem nos, ilyenkor rohantam apához, hogy azt amit kihagytam az összerakáskor tegye bele, hát igen soha nem egyszerű visszatenni valamit amit nem te szedtél szét. 



Autóvásárlás

#3 - Skoda



2002-őt írunk , eljött a pillanat amikor már saját családi autót akarunk venni, egyrészt mert a céges autó pár éven belül GPS-el lesz felszerelve (ergo: nem lehet családi kocsi ) , másrészt pedig ugyan ekkor még 3 tagú volt a család de ez 3 évvel később még egyel nőtt. Ezen a nyáron rengeteg kereskedést megjártunk, legnagyobb örömömre a legtöbb kiszemelt járműnek volt a szalonban bemutató darabja így napi szinten üldögélhettem kocsikban, ez a tevékenység amúgy is kellőképp fogamra való volt. Voltunk mindenhol , na persze az árszinten maradva, ami 3millió körül volt azt megnéztük, Volkswagen , Fiat , Skoda , Ford ... Persze sok kikötés volt, de végül 2003 nyarára sikerült meghozni a döntést, ami nem más mint egy Skoda Fabia 1.4 16V volt. Az egyik héten hívták apát, hogy megvan a kocsi lehet menni érte. Na, én ettől a pillanattól nem bírtam aludni, az orrára kötöttem, nélkülem el ne menjenek érte. Már jócskán ősz volt, busszal indultunk el, hát apát sem gyakran látom buszozni az is biztos. A szalonban a szokásos átadási ceremónia után a hátsó ülésen ülve gurultunk ki a szalon üvegkapuján. Az első utunk a benzinkútra vezetett ahol aztán addig nyaggattam anyát amíg nem bementünk a teszkóba is. Bálintka a teljesség érzése nélkül slattyogott ki a tesziből egy Kinder tojással a kezében. Mivel a kocsiban akkor volt kb az 5.ik km apa szigorúan megtiltotta hogy a kocsiban egyem meg a csokit , hát természetesen mint minden gyerek én is , amit tiltanak azt már csak azért is ... meglátjuk mi lesz ha megteszem alapon. Ezzel nem is lett volna semmi gond ha nem vagyok magamhoz mérten is kellően nagy szerencsétlen és az egyetlen darabka olvadt csokit nem pattintom rá a friss hátsó üléshuzatra , először mint minden jó gyerek nem az igazat mondtam el hanem nedves törlőkendővel kezdtem vakarni a foltocskát, ami ettől nemhogy kisebb inkább nagyobb lett. Hát mikor meghallották elöl, min is dolgozom kaptam a fejemre rendesen. De hálaistennek otthon némi vizes rongy kíséretében megúszta ezt a kis balesetet. Rá pár napra apa azzal kezdte a kocsi felszerelését, hogy az összes ülésre huzatot tettünk. Ez kb. 10 évnyi csokitól kosztól és egyéb jóságoktól védte meg az üléseket. 



Transporter avagy kazettát nem hallgatsz

#4 2Forint és a kazettalejátszó

Ott természetesen egy kazettás lejátszó volt. 


Valahol az ovis éveimben járunk , ekkor a nyaraimat részben anyával a saját ovijában töltöttem. Gyakran apa vitt az akkor még családi kocsiként hajtott T4-essel. Nagyon imádtam vele menni , bárhova mentünk , kapcsoltam be a rádiót (akkoriban a Danubius rádió volt a kedvencem (most Class fm)) majd elfoglaltam méltó helyem a középső ülésben. Imádtam egyszerűen annyira más volt középről látni az utakat, hogy végül ez lett a szokásos helyem. Egy reggel neki indultunk a városnak , várakoztunk egy telepen ,fogalmam sincs mire is pontosan de tulajdonképp ez lényegtelen is. Akárhányszor magamra lettem hagyva a kocsiban azonnal nekiálltam játszani a rádióval vagy apa aktuális akkori telefonjával (hát mondanom sem kell mestere voltam a Snake és a Space Impact nevű csodáknak, bizonyára nem kell senkinek bemutatni őket). Hát a nagy unalmak közepette nekiálltam keresgélni mit is találok a kocsiban, a rádió alatt volt egy fakk amiben apa a parkoló pénzt tárolta. Elkezdtem kirámolni és találtam pár 1-2 forintost , ekkor már kezdett kibontakozni a fejecskémben az ötlet, ezekkel bizony kezdeni kéne valamit. A szivargyújtó mellett gumi pénztárolók voltak ebből is kimentettem pár forintot. Ekkor jött a csodás ötlet , miszerint a rádión van egy ajtócska, meglehetősen viccesnek tartottam már korábban is ahogy ujjal belökve majd szabadon eresztve fura hangokat ereszt. Hát itt volt az alkalom, kipróbáltam milyen hangot ad pénzérmével, fura volt de annyira, hogy sikerült bele dobnom. Először csak egyet , aztán miközben próbáltam kipiszkálni, mert akkor még nem volt olyan mélyen, kiadattam a kazettát és ezzel elnyelte teljesen az aprót. Hát ekkor gondoltam úgy jobb ha csendben maradok úgysem veszik észre. Nem is nagyon használtuk a kazettalejátszót , később mikor észrevette apa, érdeklődött, mégis hogy sikerült ez ? - Hebegtem habogtam , apa pedig egy mozdulattal kivarázsolta belőle a pénzt. Egy jó tanács aki kazettás rádiót tesz a kocsiba az vagy az aprót vagy a gyereket tartsa távol a nyílástól , kellemetlen mikor beékelődik pár forint. 


Az első út és a többi

#5 Vezetés ? Ugyan!

Valami ilyen fejem lehetett...


Szóval , igen ez lenne az első utam 4 keréken , persze nem szó szerint , hisz inkább az első lekormányzott métereimről lenne szó. Akkoriban a T4 volt a családi harcos. Én, pedig mint ahogy az már kiderült szerintem, a lehető legnagyobb autófanatikus voltam már kicsiként is. Hát mi az, amire egy ilyen kis izé a legjobban vágyik ? Hát persze a vezetés, de vágjunk is bele . A házunktól nem messze van a városrészt és a mellette közvetlenül lévő falut összekötő régi , pocsék minőségű , ebből kifolyólag gyér forgalmú útszakasz. Sokat kérleltem , apát de csak beadta a derekát , így hát rámásztam a lábára , és nekiálltam 50-60 között , kormányozni . Most lehet beszólogatni , ugyan 4-5 évesen nem nagy szám egyenesben tartani egy kocsit, igen ám , de rohadt izgatottan egy csupa kátyús szépen kacskaringózó úton ez már érdekes feladat egy magamfajta hülyegyereknek. Az izgalmak ott kezdődtek mikor fel kellett váltani, hát nem voltam nagy erőmben így hát lepattantam, és mint egy repülőt úgy húztam át a váltókart két kézzel 4-ik fokozatba. Sajnos e lehetőség nem sokszor adódott a gyermekkorom során, így hát maradt az anyósülésért folytatott háború és a félliteres palackkal végzett idióta váltómozdulatok, és a hátsó ülésről utazás közben bekapcsolt biztonsági övvel való előremászás addig, hogy úgy nézzek, ki mintha én vezetnék. Hát ezzel töltöttem el az eddigi 16 évem és bármikor, amikor valami lehetőségem adódott, bármire, aminek négy vagy két kereke volt és motor hajtotta arra felültem, volt itt minden, targonca, motor, bobcat, és természetesen a négy kerék királya a kocsi is. A jelen pedig , túlvagyok a 14 órámon is , meglepő ahogy az oktató mennyire megbízik abban aki nem követ el nála nagy baromságot, mégis mit értek ezalatt? Mondjuk azt , hogy az oktatóm már a második órámon játszik a telefonjával. Eddig túléltem , hamarosan jön a vizsga addig meg kitudja mik történnek még. 


A vizsga és hasonló anomáliák

#6

Eltelt pár hét ,én pedig nem csüggedtem folyamatosan vezettem. Tapasztalat hogy az alap 30 óra alatt is meg lehet tanulni vezetni. Ezzel le is lőttem a slusszpoént , igen átmentem. De kezdjük ezt picit előbb , valahol a 17. óra körül jártam mikor jelezte az oktatóm jó lenne beadni a vizsgadíjat mert kopogtat a dátum. Meg is kaptam az infót egy hét múlva vizsga. Itt kezdődött az örült hajtás , reggel délben este ,a mikor ráértem vezettem. Ment is minden nagyjából , itt ott voltak bakik de hát hol nincsenek ? Elértük a kedd reggelt , egy óra vezetés még volt beiktatva a vizsga előtt , már csak a parkolások illetve a manőverek ismétlésére volt idő , mondanom sem kell a kis izgalom ami bennem volt elintézte , hogy mindent csesszek el szépen , egyszerűen semmi nem jött össze , mindent korrigálva de a legrosszabb esetben is második nekifutásra sikerült összehozni. Hát az oktató aki mindaddig meg volt győződve róla , teljesen korrektül vezetek , nem volt nagyon elragadtatva csak annyit hajtogatott kapd össze magad. A vizsga előtt negyed órával elkezdte kipucolni a hátsó üléssort , nekem pedig kiadta , amit álló helyzetben tudok ellenőrizzek le. Megtörtént mindent rendben találtam. Jön a vizsgabiztos , papír aláír , kérdés felém , mi az amit ellenőrizni kell elindulás előtt ? Nagyszerű felsoroltam , jó egy féklámpát nézzünk még és indulhatunk is. Hátul állok a vizsgabiztossal az oktatóm tapossa a fékpedált , rendben? Át... Gáboorr... a bal hátulja nem világít. A szentségit , hangzott a válasz. Vizsgabiztos egyszerű és nagyszerű kérdése , akkor ? Most mi lesz ? A csomagtartóban az izzókészlet. (természetesen mindent amit a hátsó ülésen találtunk bevágtuk a csomagtartóba) Kirámolás , hatalmas agytorna majd ráébredés , ez biza nem itt van. Akkor elöl . Áá meg is van az életet mentő izzócska. Lámpatest le , izzó ki új be , megy ? Megy! Uccu neki. Útvonalat húzunk , és pár pillanat múlva már száguldunk is ki a KPM telepről. Jobbra előre , jobbra hátra majd egy párhuzamos parkolás, eddig király , utamat végig tanulóvezetők hada kísérte , természetesen egyedül nálam volt vendég a kocsiban. Y megfordulás , majd folytattam az útvonalat , aki kicsit is jártas Győrben az bizonyára ismeri az Árpád út azon részét mely a Baross utat keresztezi , nos itt volt szerencsém ahhoz az anomáliához ami az életben még egyszer biztos nem fog velem szembejönni , mögöttem rendőrautó , előttem biciklis. Közeledünk a zebrához , uu na itt töszörgünk majd végig mögötte mert , hogy én itt így nem fogom megelőzni az is holtbiztos. Akkor még úgy gondoltam mekkora mázlim is van , a biciklis keresztben az úton balra kíván kanyarodni. Az oktató ugyan régen párszor hajtogatta ne menj a biciklis seggébe mert eltaknyol és meggyúrod. Nem éppen ez jött le az úrból , senki nem sejtette , ő bizony szeretné megtekinteni az aszfalt állapotát. Mindezt velem elfelejtette tudatni , hála istennek meg volt a kellő távolság úgyhogy nagyobb fékezés nélkül sikerült időben megállni , mire oda jutottam volna , hogy kiszállok és a kedves gyalogosokat stírölő engem vizsgaszituban gáz szituba hozó aszfaltbetyárt kivakartam volna az úttestről na addigra már rég felpattant és a mögöttem sorakozó rend éber őreit biztosította a jóllétéről. Hát innentől már "csak" egy laza kis kocsikázás volt vissza a KPM telepre és az elégedett fej miszerint igen ezek ellenére is sikeres a vizsga. Három nap , és kezemben a vizsgaigazolás , onnan irány az okmányiroda . Ígérem lesz beszámoló az első magányos utamról...



© 2016 L.B. - "Nem biztos, hogy drága kocsi visz a boldogságba"
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el